Napirend, te csodás

vagy mégsem?

Amint összeállítod a napirendedet, meg fogsz rémülni!

“Te jó ég, ennyi lenne a napom?”

És rájössz, hogy semmire sincs időd!

“Na persze, de ezt eddig is tudtam” – mondhatod.

Igen, mert te most azt a napirendet írtad össze, ami a mai állapotot tükrözi! De van egy jó hírem! Ezen tudsz változtatni!

Készítsd el azt a napirendet, amit elég jónak találsz! Azért nem tökéleteset írok, mert ahhoz lehet, hogy nagyobb változtatásokra lenne szükség (új munkarenddel például) és most kezdetben ilyen nagyban nem gondolkodunk (de a bejegyzés végén azért majd szóba kerül ez is).

Most a jelenlegi helyzetedből próbáljuk kihozni a maximumot. Megmutatom, hogyan csináld!

1.Milyen kategóriáid vannak?

Ahhoz, hogy fel tudj állítani egyfajta rendszert, szükséges hogy kategóriákat határozz meg magadnak. Minden feladattípus besorolható egy nagyobb egység alá, ezek lesznek a kategóriák. Először azokkal kezdd, amik a mindennapi életed részei.

A teljesség igénye nélkül lássuk az én kategóriáimat:

  • alvás
  • utazás, közlekedés
  • étkezés
  • rutinfeladatok – ide tartozik a reggeli / esti rutin, az étkezések előkészítése és az utánuk való rendrakás, készülődés, öltözködés, játékok elpakolása, rendrakás stb.
  • háztartási feladatok – mindenféle háztartással kapcsolatos elintéznivaló, bevásárlás, főzés, mosás, takarítás
  • munka

Ezután azokat a kategóriákat is írd össze, amiket szeretnél a napi rutinod részévé tenni.

Ismét a saját mintámból indulva ki, ezek lehetnek:

  • sportolás
  • aranyóra a gyerekeiddel (amikor csak velük foglalkozol, senki és semmi mással)
  • aranyóra a pároddal
  • aranyóra magaddal (azaz énidő)
  • pihenés
  • hobbi

Milyen kategóriák lehetnek még?

  • Ha van olyan szenvedélyed, amivel aránytalanul sok időt töltesz el egy nap, akkor ezt is egy külön kategória alá sorolhatod (sorozatnézés, TV-nézés, közösségi média, dohányzás, böngészés a neten céltalanul stb.)
  • háziállatok gondozása
  • … és bármi, ami kiemelten fontos szerepet tölt be az életedben, legyen szó egy nagyszabású projektről (esküvőszervezés), egy kedvelt házimunkáról (pl. kertészkedés) stb. , amit mindenképpen a napjaid részévé szeretnél tenni valamilyen módon és ezért külön kategóriaként kezelsz.

Van olyan célod, amiért idén még nem tettél semmit? Nosza rajta, vedd fel ezt is a listádra!

Szemléletesebben tudod elkészíteni a napirendedet, ha készítesz számára egy idővonalat, az egyes kategóriákhoz pedig hozzárendelsz egy-egy színt.

2. Most milyen a napirended?

Ha szereted látni a változást, vagy szeretnéd látni a kiindulási alapot, akkor rajzold fel magadnak, hogy most hogyan néz ki egy napod. Rajzolj egy idővonalat és kezd el a kategóriák színével jelölgetni, hogy mikor mit csinálsz.

3. És milyen lehetne a napirended?

Rajzolj egy másik idővonalat és lássuk mi lehet kihozni belőle.

Először azokat a kategóriákat rajzold be, amik fixek – munka, utazás, étkezés, rutinfeladatok. Ez a kiindulási alap. Az üres részekkel gazdálkodhatsz.

4. Bagoly vagy pacsirta?

Korán kelsz, este pedig korán kidőlsz (pacsirta)? Nehezen kelsz reggel, éjjel viszont nem lehet lelőni (bagoly) ? Ismered már magad. Ennek megfelelően határozz meg egy legkorábbi időpontot, amikor fel szeretnél, vagy fel tudsz kelni, és ugyanígy járj el a lefekvés idejével is. Ez legyen a második lépés.

5. Még a legfontosabb feladatodnál is előrébb van a pihenés

Hagyj magadnak minden nap egy kis időt, amikor azt csinálhatsz, amihez kedved van! Elégé oda kell figyelnünk a nap 24 órájából legalább 15-ben arra, hogy tegyük a dolgunkat és ne vesszünk el a tengernyi tennivaló között. A saját aranyórádat kezeld elsődlegesként!

Persze egy nagyobb projekt határideje előtt nem a pihenés a fő szempont, de hosszú távon kifizetődő elég időt szánni a pihenésre, hiszen így lesz elég energiád minden másra.

6. Legyen fontossági sorrended

A fennmaradó üres részeket igyekezz a maradék kategóriákból úgy feltölteni, hogy a legfontosabbal kezdd! Például ha célul tűzted ki magad elé, hogy heti háromszor sportolni fogsz, akkor kezdheted ezzel. Ha az a legfontosabb, hogy minden nap legyen fél vagy egy óra, amikor csak a gyerekeidre figyelsz, akkor ennek keress először helyet a napirendedben!

7. Variálás nélkül nem megy

Ahhoz tényleg kevés a nap 24 órája, hogy minden nap mindenre jusson idő. De ha egy egész hetet nézel, akkor már jobb a helyzet.

Lehetnek olyan idősávok, amiben napról –napra más történik. Például hétfőn sportolsz, kedden takarítasz, szerdán sportolsz, csütörtökön bevásárolsz, pénteken ügyintézel…

Szerintem érdemes tömbösíteni a feladataidat és egyszerre egy nagyobb hangvételű dolgot elvégezni, mint minden nap mindenből egy kicsit. (Persze az is lehet, hogy téged kevésbé terhel le, ha mindennel haladsz egy kicsit minden nap, nem vagyunk egyformák.)

Nyugodtan jelöld egymás mellett különböző színekkel, ha némely napokon más történik az adott időben.

A variálás pedig életünk része, különösen, ha a tervezésnél a gyermekeink különfoglalkozásait, vagy az egyetemi hektikus órarendeket tekintjük. ( Az iskolaidőszakra való felkészülésedet segítheti még egy iskolaidő-figyelő elkészítése is.)

8. Meg vagy elégedve a napirendeddel?

Remélem, igen!

Az biztosan látszik rajta, hogy ahhoz, hogy a fontos dolgokra is sor kerüljön, be kell őket tervezni. Az időrabló, kevésbé fontos feladatokon pedig spórolni kell. Valójában nem is jut rá idő. Szóval ha azon kapod magad, hogy éppen böngészel, jusson eszedbe, hogy mi minden fontos dolog elvégzéséről maradsz így le.

9. És mit csinálj, ha nem

Megpróbálhatsz tovább alakítani a napirendeden, átgondolni,átszervezni a rutinfeladataidat (amivel a napunk nagy része elmegy).

Kipróbálhatsz pár praktikát a háztartási feladataid leredukálására.

Megpróbálhatod delegálni, átadni azokat a feladataidat, amit más is el tud végezni.

Ha pedig sehogy sem vagy elégedett a végeredménnyel, akkor valószínűleg nagyobb változtatásra van szükséged. Ami általában egyet jelent a mostani munkád újragondolásával, hiszen a fix feladataink nagy részét a munkánkkal töltjük. (És jelen esetben csak az időfaktort vettük számításba, az élvezeti faktort nem.)

Érdemes elgondolkodnod, hogy milyen lenne az az álom napirend, milyen lenne az az álom munkaidő, amivel elégedett lennél. (Lehet, hogy már meg is született a következő nagy célod az ebben az évben?)

A napod megszervezéséhez még ebben a tanulmányban is van pár hasznos információ.

Mond, segített a bejegyzésem, hogy átlásd a napod felépítését?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..