Ürítsd ki a fejed

Avagy hogyan tegyél rendet a gondolataid között?

És egyáltalán miért van erre szükséged?

Mert néhanapján csak úgy zsong a fejed az ezernyi cikázó gondolattól és azt sem tudod, hogy mihez kezdjél, mibe kezdjél bele. Van az úgy, hogy próbálsz pihenni, de folyamatosan újabb elfelejtett feladatok jutnak eszedbe, amivel kezdened kell valamit. Annyi minden jár az eszedbe, hogy úgy érezheted, összecsapnak a fejed felett a hullámok és semmire sem vagy képes, káosz van körülötted és benned.

Nincs más hátra, tegyél rendet a gondolataid között! Nyilván itt a porseprű és a konmari sem segíthet. De mutatok egy egyszerű technikát, ami által fellélegezhet az agyad. És persze arról is lesz szó, hogy mit nem fogsz tudni kipucolni a gondolataid közül.

Mikor érdemes nagytakarítást végezni a gondolataid között?

Először is bármikor, amikor a már említett “annyi-minden-jár-a-fejemben-hogy-azt-sem-tudom-mihez-kapjak érzésed van.

Jól jöhet egy kis szellemi megkönnyebbülés akkor is, amikor pihenni készülsz. Nyaralás előtt, egy kemény munkahét után, ünnepek előtt tegyél ki mindent az agyadból, ami megzavarhatja a pihenésedet.

Amikor egy nagyobb projekt üti fel a fejét, amire teljes erődből oda szeretnél koncentrálni, nem árt, ha nem veszik el az energiád oda nem illő gondolatok.

Sőt, akkor is érdemes feltérképezned az agyad rejtett zugaid, amikor egy kis megújulásra vágysz. Amikor új célokat szeretnél magad elé kitűzni, újra szeretnéd tervezni az életed. Pakolj ki mindent a fejedből és kezd tiszta lappal!

Hogyan ürítsd ki a fejed?

1-Írj ki magadból mindent

Igen, a feladatod ennyire egyszerű. Fogj egy papírlapot, egy üres füzetet vagy a BuJodat és kezd listázni a gondolataidat. Ezek lehetnek konkrét feladatok, események, de az is lehet, hogy csak egy feljegyzésre váró gondolat, emlék, érzés bukik ki belőled.

Persze ez a listázás nem mindig olyan egyszerű. Valamikor már alig várod, hogy végre le tudj ülni és belevágj, de néha az is előfordul, hogy csak ülsz az üres papír felett és nem tudod, hogyan kezdj bele. Ilyenkor a legegyszerűbb, ha az aktuális gondolataiddal kezdesz és haladsz egyre mélyebbre az agyad tekervényei közt.

Először például összeírod, hogy a mai napon mit nem végeztél el, pedig szerettél volna. Leírod, hogy milyen feladatokkal kellene haladni a héten, a hónapban, milyen nagyobb projektet terveztél idénre, és  ehhez miket kell elvégezned. Eközben biztos ezernyi egyéb dolog is eszedbe fog jutni. Ezután végigmehetsz az életed területein és a hozzájuk kapcsolódó feladatokat és vágyaidat is listázhatod. Végiggondolhatod, hogy az egyes területeken belül milyen kategóriák vannak jelen az életedben és ezekhez kapcsolódóan milyen elrendezendő, letisztázandó dolgaid vannak. Ilyenek például a háztartás témakörén belül a bevásárlások, főzés, takarítás, mosás.

Nyilván az a legszerencsésebb, ha rá tudsz szánni erre a feladatra egy kicsit hosszabb időt, de ez nem mindig adatit meg. Ilyenkor próbáld meg azt, hogy elkezded listázni a dolgokat, majd nyitva tartod a füzetedet az asztalon (vagy viszed magaddal, ha el kell menjél otthonról) és továbbra is járatod az agyad az ügyön. Amint tudod felírod, amik eszedbe jutottak. Tudom, ez nem vág össze a mindfulness tanításaival, de néha muszáj ilyen köztes megoldásokat alkalmazni, főleg, ha kisgyerek van a háznál.

Döntsd el, hogy mennyire ásol mélyre magadban. Csak azokat a gondolataidat írod fel, amik éppen aktuálisan foglalkoztatnak, vagy  a legrejtettebb helyekről is próbálod összegyűjteni az agyadat leterhelő adatokat (ez utóbbi esetben ajánlom figyelmedbe David Allen GTD, hatékonyságnövelés a gyakorlatban című könyvét, ami részletesen foglalkozik a témával). Ha tudod, hogy miért szeretnél egy kicsit könnyíteni az agyadon és mennyi időd van-e feladatra, akkor azt is könnyebben meghatározod, hogy mennyire ásod bele magad a témában.

Egy idő után úgy érzed majd, hogy nincsen más, kiírtál mindent magadból. Ez jóleső érzés. Ott van minden a papíron, nem kell agyalnod rajtuk.

No de mi legyen ezzel a listával?

A rossz hír az, hogy ha nem kezdesz a feljegyzéseiddel semmit, akkor visszamásznak fejedbe. És kezdhetsz mindent elölről. Ne várd meg, míg ez megtörténik. Rendezd szépen el a jegyzeted és szortírozd át őket.

2-Válassz stratégiát a jegyzeted szortírozásához

Valószínűleg annyi mindent írtál fel magadnak, amit képtelenség lenne elintézni egy hét, de talán még egy hónap alatt is. Sőt, nem is minden olyan fontos, hogy foglalkozni kellene velük a közeljövőben.

Ne hagyd ömlesztve a jegyzeteidet, hanem rendezd el őket. Menj végig rajtuk és minden eleméről döntsd el, hogy mi legyen a sorsa.

Többféle szempont szerint tudod őket elrendezni, például választhatod a GTD-ből ismert döntési folyamatot.

Kép forrása: https://www.tasklabels.com/using-gtd-system-with-task-labels/

Ha ez nem nyerte el a tetszésedet, akkor választhatod, hogy a feljegyzés típusa szerint keresed meg a jegyzeteid számára a megfelelő helyet a Bullet Journalodban vagy a tervező füzetedben.

(Ha a Bullet Journal részeire vagy kíváncsi, olvasd el ezt a bejegyzést, vagy töltsd le ezt a folyamatábrát.)

Első lépésként döntsd el a jegyzetről, hogy esemény, teendő vagy jegyzet-e?

Az események időponthoz köthető feladatok, a teendők nem időponthoz köthetőek, a jegyzetekkel pedig nincs további tennivaló.

Az eseményeket rögtön írd is fel a napi ,heti, havi vagy a jövőbeli terveződbe.

A teendőket is addig-addig osztályozd, amíg meg nem találod a végleges helyüket. Ebben segítségedre lesz a következő folyamatábra.

Segít a teendőd beazonosításába,

  • ha meghatározod, hogy egyszer kell elvégezni vagy rendszeresen elvégezendő teendő,
  • ha tisztázod, hogy egy nagyobb projekt része vagy önálló feladat,
  • ha tudatosítod magadban, hogy mennyire sürgős az adott teendő, illetve mennyire fontos az elvégzése számodra.

A jegyzetek  egy részére később is szükséged lesz, ezért úgy kell felírnod, hogy megtaláld őket, egy másik részüket pedig sosem fogod újra elolvasni. A jegyzetek

  • vagy egy nagyobb projekt részét képezik, ezeket a projekthez tartozó gyűjteményedbe írd fel, vagy
  • önálló jegyzetek, ezek maradhatnak a napi terveződ részeként, vagy létrehozhatsz egy ömlesztett gyűjteményt számukra, vagy
  • az emlékeid részét képezik, ezeket oda írd fel, ahova az emlékeid írod, vagy szintén létrehozhatsz számukra egy gyűjteményoldalt.

Készíts heti, havi, negyedéves és éves teendőlistát.

Legyen egy olyan teendőlistád is, amivel egyszer majd valamikor foglalkozni szeretnél, de még nem tudod, hogy mikor.Ez a lista azért szerencsés, mert rengeteg olyan feladatot generálunk magunknak, ami egyszerűen felesleges, vagy sosem lesz elvégezve. Mégis, ha egyszerűen kihúzzuk őket a listánkról, akkor fogják magukat és visszamásznak a fejünkbe. Ezért jó felírni valahova.

Egy-egy feladatról általában könnyű eldönteni, hogy mennyire fontos, de egy olyan teendőről, ami egy nagyobb projekt részét képezi, már nehezebb meghatározni, hogy mikor kerüljön sor rá. Ezeknek készíts projekt szintű gyűjteményeket. Ezután érdemes a projektek között prioritási sorrendet felállítani, illetve az egyes projekteken belül meghatározni azt a teendőt, amivel elsőként kell foglalkozni. A napi, heti, havi teendőlista összeállítása során pedig figyelembe venni ezeket a gyűjteményeket is.

Ha a fenti két módszer nem nyerte el  a tetszésedet, gondold át, hogy neked mi lenne a logikus módja a feljegyzéseid renbetételének és aszerint szortírozd szét őket.

Egy jól felépített tervező rendszer segít, hogy a gyűjteményeidben lévő feladatok is bekerüljenek a rendszeredbe és kiküszöböld a “jajj-ezt-is-elfelejtettem” faktort. Ezáltal felszabadul az agyad a szerezés alól és könnyebben látod át a feladataidat.

3 – Időközönként ismételd meg a folyamatot

Még egy jól felépített terező rendszer sem garantálja, hogy ne kezdjen el újra telítődni az agyad a különféle gondolatokkal. Egyrészt mindig jönnek váratlan élethelyzetek, amik borítják a megszokott rutinjaidat, másrészt változik az érdeklődési köröd és csak azt veszed észre, hogy ontja magából az agyad az érdekesebbnél érdekesebb gondolatokat, amiből még egyet sem írtál fel magadnak. Az is előfordulhat, hogy éppenséggel lelkileg nem vagy alkalmas a feladataid kordában tartására és káoszközeli állapotba kerülsz. Nem hiszem, hogy az év 365 napjában mindig mindenki tökéletesen ura az életének, és ne szorulnának háttérbe dolgok. Éppen ezért érdemes időközönként megismételni ezt a folyamatot.

Lehet a heti vagy a  havi rutinod része, hogy kiüríted az agyad, de választhatod, hogy csak akkor hívod segítségül ezt a módszert, amikor érzed, hogy telítődtek az agytekervényeid.

Amit csak nagyon nehezen teszel le

Azt vettem észre, hogy akarva akaratlanul mindig van egy fő projekt az életünkben, amivel együtt kelünk és fekszünk. Ami annyira nagyon érdekel minket, hogy kérés nélkül is csak vele szeretnénk foglalkozni. Ezek azok a dolgok, amiket nagyon nehéz letenni. Ami még akkor is az eszünkben jár, amikor vége a munkaidőnek, amikor aludnunk kellene, amikor ki akarunk kapcsolni.

Lehet ez olyan kellemes dolog, mint amikor babát várunk és folyton csak ez jár az agyunkban és mindenhol pocakos kismamákat látunk, vagy amikor életmódváltás közepén vagyunk és állandóan lessük a netet, és arról beszélgetünk az ismerőseinkkel, hogy mit tudunk még tenni az ügy érdekében, vagy amikor rájöttünk, hogy milyen vállalkozásba szeretnénk fogni és folyton ezen ötletelünk.

Sokszor ezeket a dolgokat azért nehéz figyelmen kívül hagyni, mert nem is akarunk elfeledkezni rólunk.

Pedig pihenésre mindenképpen szükség van, így ha a hétköznapokon nem is, de nyaraláskor vagy nagyobb pihenős időszakok előtt érdemes elhatározni, hogy semmire sem fogsz gondolni. Végezd el a fenti “agykiürítős” gyakorlatot, különös figyelemmel a fő projektedre és próbáld meg még ezeket is elfelejteni arra a pár napra, amit feltöltődésre szánsz. Tudatosítsd magaddal, hogy most pihensz, semmi dolgod és próbálj meg mindent kizárni a fejedből! Menni fog!

Mások hogy csinálják?

Ha még sosem csináltál hasonlót és szeretnéd megnézni, hogy mások hogyan állnak neki egy ilyen feladatnak, ajánlom figyelmedbe Őket:

Timi, a Kincsesfüzet blog szerzője ebben a bejegyzésben ír a témáról.

Antonisha videója szintén részletesen foglalkozik a témával és videó leírásában további két videót ajánl ezzel kapcsolatban.


Üsd be a keresődbe a “brain dump” vagy “braindump” kifejezést és biztosan további sok érdekes tartalomra bukkansz majd.

Hajrá! Ürítsd ki a fejed és élvezd a nyugodt pihenést!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..